Libellus forum
Welcome Guest Search | Active Topics | Log In | Register

2 Pages<12
TEX WILLER
Gringo
#21 Posted : 31. prosinca 2019. 9:14:51(UTC)
Rank: Nova faca

Joined: 22.11.2019.(UTC)
Posts: 46
Location: Garotas
Voleo bih kad bi Tex na našim prostorima bio zapaženiji. Kakvi su to stripovi bato, nije ni čudo što su apsolutni br.1 u italiji.
Onaj što crta Pogrebnika,i onaj drugi što mu piše, mogu samo da plaču kad vide koliko je Tex moćan western. Nema teme koju nisu pokrili, i to kako majstorski, i u priči i kako je nacrtano.
Meni svaki put padne vilica kad vidim kako je crtano, i stalno se pitam, gde nalaze tako kvalitetne ljude za taj posao?
Nemam reči. Crtači na Texu su 100% među najačim na svetu.Stvarno su svi listom, doživljaj. Gušt totalni.

Hoćemo više Texa! Može i meko koričen, heftan, na 60 strana na novinskom papiru, i bude jeftiniji od cigara al jednom nedeljno da ide!
Muchas personas se afeitan los pendejos.
Gringo
#22 Posted : 31. prosinca 2019. 9:17:03(UTC)
Rank: Nova faca

Joined: 22.11.2019.(UTC)
Posts: 46
Location: Garotas
Kroz prerije duge i gradove divlje
On je zakon bilo gdje da stigne
Teksaški je rendžer dobro poznat svima
A najviše onom tko šporku savjest ima

Willer Tex, Willer Tex
On ne zna za drogu i sex
On ima svog Kit Carsona
Zakon je cijeloga Texasa

Willer Tex, Willer Tex
On ne zna za drogu i sex
On ima sina Kita i Jacka Tigera
Zakon je cijelog divljeg zapada

Noćnog orla štuju indijanska plemena
Boja kože Texu ne radi problema
Njemu je važno poštenje i mir
On ne bira sredstava da ostvari svoj cilj

Willer Tex, Willer Tex
On ne zna za drogu i sex
On ima svog Kit Carsona
Zakon je cijeloga Texasa

Willer Tex, Willer Tex
On ne zna za drogu i sex
On ima sina Kita i Jacka Tigera
Zakon je cijelog divljeg zapada

On jede biftek s brdom krompirića
On trgne viski koje pivo
I cigareta za kraj
Muchas personas se afeitan los pendejos.
Gringo
#23 Posted : 31. prosinca 2019. 9:19:20(UTC)
Rank: Nova faca

Joined: 22.11.2019.(UTC)
Posts: 46
Location: Garotas
Yellow shirt now stands
guarding bold the boundaries of hell
Fiery winds blow from depths of the south
two Colt 45 in hand

Under a Stetson hat,
watchful eyes are peering at the dawn
Ride the wild steed, Dynamite its name
two that stand as one

Brave man that no one can overcome
Tireless sentinel
Justice walks these lands

And then it takes just the time of a breath
before the guns intonate a song of death
In a blink of an eye every duel ends
A bearer of hope in a lawless far west

Chief of Navajo tribe,
called by them as "eagle of the night"
A dark shadow has settled on your love
A fierce vengeance to consume

Army of four parts
Tiger Jack your brother of blood
Carson the old friend who never let you down
your son Kit, the little hawk

Brave men that no one can overcome
Fearless sentinels
Justice walks this lands
Muchas personas se afeitan los pendejos.
Spock
#24 Posted : 31. prosinca 2019. 13:15:08(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska





Krvni savez (Teror u Durangu)
(SAKL 9/10a, LIBKB 4c, SR 7b/8a, LMS 27/28) 128+85=213 str.
- petnaesta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini


Zanimljivosti: Sherlock
- Radnja priče se uglavnom odvija na pograničnom području Arizone, Utaha, Colorada i Novog Meksika (u vremenu odvijanja radnje u priči samo je Colorado službeno dio SAD-a), odnosno široj okolici gradova Durango i Alamosa (Colorado), a završnica u Dallasu, glavnom gradu Colorada. Zapovjedništvo rendžera je u Austinu (glavnom gradu Teksasa), tako da su Tex i Kit poprilično putovali u ovoj epizodi, na konjima ili vlakom.
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu od rujna 1950. do veljače 1951.


Kratki sadržaj:
Tex dobiva zadatak da u pograničnom području Colorada istraži razloge pobune Indijanaca.


Komentar:
Ovo je definitivno kultna epizoda zbog događaja koji su obilježili serijal u cijelosti i uvelike formirali Texovu ličnost u serijalu. Uz to, vidi se ogromna razlika u pripovijedanju u odnosu na prethodne epizode. Nema ubijanja količinom teksta, već priča ide tečno i nimalo dosadno. Upoznajemo Lilith i ekstremno lakrdijašku situaciju kako je postala Texova žena, a Tex krvni brat Navajo Indijanaca. Doznajemo kako je Tex (u superjunačkom stilu) dobio indijansko ime Noćni Orao i psa Sotonu. I sve to u jednoj jedinoj epizodi. Koja evolucija! Još imamo i neočekivano iznenađenje na zadnjoj stranici.
Daleko od toga da nema ekstremnih naivnosti, ali tečnost i zanimljivost se ne može poreći, što ne mogu garantirati za prethodne avanture. E, sve nabrojano je taj ogroman korak unaprijed koji ovaj serijal dobiva ovom epizodom.

Taj ozbiljniji pristup se primjećuje i na crtežu. Tek ovdje vidim neki napredak, a zahvaljujući DeeCayevoj recenziji shvaćam i zašto. Ispada da je Galepu pomoć na olovci pružao izvjesni Guido Zamperoni što se najviše primijeti po pozama likova i frizurama.U Strip Agent Klasik izdanju ovoj priči pripadaju čak četiri Galepove naslovnice, originalno objavljene u trećem izdanju (drugom reprintu) s kraja 1953. i početka 1954. godine. Dvije su na poleđini SAKL 9 i 10 u punom formatu, a posebno bih izdvojio drugu koja prikazuje Noćnog Orla u akciji na vjernom Dinamitu. Naslovnice brojeva 7 i 8 regularne serije pripadaju ovoj epizodi, ali nisu mi nešto pogođene kao gore spomenuta. Naslovnica četvrtog broja Libellus izdanja također pripada ovoj epizodi, ali nije mi Villa to dobro odradio.

Ukupno gledajući, dobar korak unaprijed temom, scenarijem i crtežom u odnosu na ranije avanture.

(priča: 7, scenarij: 6, crtež: 7, naslovnice: 6) - 66%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#25 Posted : 4. siječnja 2020. 19:36:15(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska


Banda Daltonovih
(SAKL 10b/11a, LIBKB 5a, SR 8b/9a, ZS 48) 42+52=94 str.
- šesnaesta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnica: Claudio Villa / Aurelio Galleppini


Zanimljivosti: Sherlock
- Između ove i prethodne epizode je prošlo par godina. Saznajemo da je, u međuvremenu, umrla Texova žena Lilith, a i da je Tex dobio sina - Kita.
- Prvo pojavljivanje Tiger Jacka.
- Tiger Jack puši - ovdje cigaretu, dvije epizode kasnije (ničim izazvan) indijansku lulu. Kasnije u serijalu to više nije slučaj
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u veljači i ožujku 1951.


Kratki sadržaj:
Tex i Tiger Jack su u potjeri za opasnom bandom Daltonovih po pustopoljinama Novog Meksika i Arizone. Iako se rezultat zna unaprijed, to ne znači da igra začinjena majstorskim potezima neće biti zanimljiva!


Recenzija:
Unatoč tome što smo se, nakon nekoliko dužih priča s označenim početkom i završetkom, vratili na kraće priče koje se nastavljaju, sadržajno je ovo već Tex na kakvog smo navikli. Iskreno, čitajući ove početne priče, iznenadio sam se kako je G. L. Bonelli to brzo posložio na njemu zadovoljavajući način. Tex je dobio onu pravu osobnost kakva će ga nadalje krasiti. Sve avanture do sada su bile svojevrsno ispipavanje terena i slaganje lika glavnog junaka .
Kronološki najbitniji detalj ove priče je sama pojava Tiger Jacka kao budućeg stalnog lika serijala. Tex jako cijeni njegovo mišljenje i najčešće sluša njegove savjete, a ovako ga u priči opisuje, dok u stvari tim riječima opisuje upravo svoje psihološko stanje u tom njemu teškom razdoblju:
„Često putujem s njim no on je prilično šutljiv tip pa vrijeme provedeno s njim sliči druženju s vlastitom sjenom.“

Prvo pojavljivanje Tiger Jacka:


Sama priča počinje neobično, slikama negativaca uz objašnjenje kako su od predstavnika zakona postali banditi i napomenom kako je to bio početak kraja njihove bande. Svakako originalan početak u kojemu se čitatelju odmah servira konačni epilog.

Banda Daltonovih, zvučno ime ponajviše zbog strip serijala Lucky Luke. Ime koje je postalo sinonim za bandite, pa je teško i pomisliti da se neki pozitivac preziva Dalton.
G. L. Bonelli nam je ovdje servirao stvarne povijesne ličnosti. Njihova priča poslužila mu je kao temelj za ovu epizodu. Sva su imena pripadnika osmeročlane bande povijesno vjerodostojna, a postojala je čak i Eugenia Moore, ljubavnica Boba Daltona, a time i suradnica bande.
Jedan od sedam braće Dalton, Frank, zaista je ubijen kao šerif, a još trojica su postali banditi nakon što su imali neke nesporazume i optužbe kao čuvari zakona. U stvarnosti, jedan od braće razbojnika, Emmet, je preživio (iako pogođen 23 puta) neuspjelu pljačku dvije banke istovremeno i završio u zatvoru, a bio je tu i četvrti brat Bill, koji je braći pružao samo "logističku" podršku, da bi nakon što je originalna banda neslavno završila, osnovao svoju bandu i dvije godine kasnije završio na groblju.
Osim što je scenarist uzeo stvarne povijesne likove i okolnosti, smatram da je uspio prenijeti stvarne osobnosti tih likova u ovu priču i od svega toga sastavio jednu jednostavnu i tečnu priču. To poštujem i ovom slučaju nimalo mi ne smeta takvo korištenje i iskrivljavanje povijesnih činjenica. Upravo suprotno, ovo je jako uspio omaž toj slavnoj bandi!

Emmet Dalton:


U istom izmišljenom gradiću Novog Meksika, gdje upoznajemo bandu Dalton upravo kada su napravili dar-mar u lokalnom salunu, nalazimo i bivšeg rendžera Texa u društvu jednog predstavnika zakona.
Gian Luigi je preokrenuo svoju dosadašnju praksu i postavio Texa u poziciju čovjeka koji pokušava izbjeći nevolje i samo na zamolbu predstavnika zakona se ubacuje u igru. Nakon što je prošla epizoda završila tako što je Tex napustio rendžersku službu, tijekom priče saznajemo da je od tog trenutka prošlo par godina. Vratio je značku razočaran nepravednom, tromom zapovjednom hijerarhijom u rendžerima i nepotizmom u vladinim institucijama, a glavni razlog takvoj odluci je što je ponovno uvidio koliko je tanka linija između predstavnika zakona i odmetnika, odnosno bjegunca. Samo što je Tex drukčijeg kova od braće Dalton, pravedan i častan lik kojeg neistinite i nepravedne optužbe, kao ni razna podmetanja ne mogu pokolebati u borbi za pravdu. Samo što ne želi imati posla s licemjernim sistemom u kojem se mora ići niz dlaku raznim nesposobnim, a podobnim likovima sa zaleđem. Stoga je život s Navajima pravi izbor za njega.
Zanimljivo je i da smo jako malo saznali o tom vremenu u ovoj epizodi. Bonelli te informacije daje na kapaljku i samim time dodatno potiče redovne čitatelje na temeljito praćenje serijala. Stari lukavac!
Tek nakon što se negdje po sredini epizode pojavljuje Kit Carson saznajemo da je Texova žena Lilith, u međuvremenu, umrla, a da je Tex dobio sina. U završnom dijelu priče doznajemo da se zove Kit. Dakle, riječ je o samo šturim informacijama koje dobivamo postepeno, onako usputno, u jako malim količinama i (s današnjeg gledišta) baš je zanimljivo pratiti kako se gradila priča oko Texa, odnosno kako su nastajale bitne postavke serijala!

Kit upoznaje Tiger Jacka:


Banalnosti u scenariju ima puno, puno manje u odnosu na prethodne avanture, a priča se čita u jednom dahu. Samo prije nekoliko epizoda, zahvaljujući nevjerojatnoj količini teksta, ekstremnim količinama događaja i gluparija, bilo je pravo mučenje doći do kraja, a čitanje je trajalo, trajalo, trajalo i trajalo.... I onda neki tvrde na je Marty naporan zbog ogromne količine teksta! ;-)
Dakle, to je to - pravi iskonski Tex, i to već tako rano u serijalu.

Nadalje, negativci su realno okarakterizirani, kao ljudi ogrezli u razbojništvo i kriminal, ali s normalnim ljudskim reakcijama. Nema za to vrijeme tipičnog prikaza negativaca kao iracionalno zlih i neuračunljivih. Na samom početku, skriveni u zaklonu, čak namjerno ne pucaju na Texa koji pokušava izvući ranjenog istražitelja izvan puškometa njihovog oružja. Kako Tex rješava jednog po jednog člana bande, vidimo kako eksponencijalno raste bijes i želja za osvetom preživjelih razbojnika. Sredinom priče, već desetkovana banda niti ne pokušava likvidirati zarobljenog Kita Carsona, nego mu kaže da pozdravi prijatelja Texa i poruči mu da neće zaboraviti na osvetu. Početna zadivljenost Texovim sposobnostima prelazi u strah i sve veću mržnju, da bi sve kulminiralo obračunom u pustinji gdje su pokazali pravo lukavstvo, ali i okrutnost zbog želje za osvetom, a Texa je opet žena skoro došla glave.
Unatoč tome, Tex se ne bori protiv žena, a to posebno naglašava ovaj razgovor:

Eugenia: Ne bojim se umrijeti! Eugenia Moore dostojanstvenija je od Daltonovih! Ubijte me!

Tex: Tex Willer nikad ne puca u žene. Idite! Granica je jako blizu! Idite preko, Eugenia!
Idite... I neka vam se Bog smiluje!


Eugenia Moore je još jedna iznimno sposobna žena koja je ponovno krucijalna za završnu bilancu. Netipično sposobne žene su možda jedini konstantni faktor koji je još ostao kada se povuče paralela ove priče sa prethodnima. Postupak Texova konja - Dinamita, a pogotovo način na koji je spasio Texa i Tiger Jacka je možda i jedini naivni dio ove priče. Moglo je i bez te gluparije, ali Gian Luigi nije bio jedini scenarist tog naivnog strip perioda, koji je pripisivao konjima skoro nadnaravne moći.

Potjera od Novog Meksika preko cijele Arizone sve do meksičke granice je ona prava čar vestern stripova i filmova. Baš tako su i dva brata Dalton bježali od Kalifornije, preko Utaha sve do Oklahome pred upornim šerifom koji je na kraju morao odustati i vratiti se podvijena repa na suđenje trećem bratu. Nema što, svi elementi zbog kojih volimo priče s Divljeg zapada su tu: neustrašivi borci za pravdu, potjera, revolveraški obračuni, živopisni negativci i uzbudljiva utrka s vremenom u divljim predjelima Arizone.

Banda Daltonovih:


Galleppini je standardna boljka ovih ranih Texova. Niti tiče, niti miče! U prošloj priči mu je uskočio Guido Zamperoni (iako nije kreditiran), pa je sve izgledalo malo bolje. Galep je vrijedno štancao table bez nekih vidljivih intencija u poboljšavanje crteža s dosta praznog prostora, malim vinjetama i najčešće nepreciznim prikazom likova. Najprecizniji opis Galepova crteža bi bio - siromašan. Dojam uvelike poboljšava boja u ovim novim izdanjima, a ni zastarjeli tip naracije s dosta opisa u didaskalijama ne pomaže ukupnom dojmu crteža.

Ova priča nema naslovnicu u regularnoj seriji, dok Libellusovu petu knjigu krasi Villina naslovnica koja prikazuje jednu bitnu scenu iz priče. Ipak, unatoč Villinim neospornim kvalitetama i stalnim negativnim kritikama na Galepov crtežu u ovim početnim epizodama, Galepove naslovnice su mi puno bolje - životnije. Čak bih ustvrdio da na naslovnicama Galep dokazuje da ima kvalitetu za koju nema vremena, a zbog scenarija ni mogućnosti ostvariti u stripu. Nažalost, naslovnica broja 11 Strip Agent Klasik izdanja, s Texom u tipičnoj revolveraškoj pozi, ne pokazuje ono što sam ustvrdio u prethodnoj rečenici. Jedna od lošijih naslovnica u Strip Agent izdanju.

Za kraj mi preostaje da opišem sliku ispod. Sliku koja pokazuje neslavan kraj strašne bande Daltonovih. Slika je nastala krajem 1892. u Coffeyvilleu, Kansas nakon neuspješnog filmskog pokušaja pljačke dvije banke istodobno.
S lijeva na desno su Bill Power, Bob Dalton, Grat Dalton i Dick Broadwell. Emmet Dalton je preživio iako je pogođen 23 puta, a kasnije je napisao knjigu o bandi po kojoj je snimljen film When the Daltons rode iz 1940.




(priča: 9, scenarij: 8, crtež: 6, naslovnice: 3) - 72%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#26 Posted : 5. siječnja 2020. 19:57:40(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska


Bog puma
(SAKL 11b, LIBKB 5b, SR 9b, ZS 45) 44 str.
- sedamnaesta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini


Zanimljivosti: Sherlock
- Drugo pojavljivanje Yaqui Indijanaca. Prvi put su se pojavili u epizodi SAKL 8b: Opasna tajna (Meksikanka Lupe). Tada ih je G. L. Bonelli stavio na meksički otok Tiburón, iako tamo nikad nisu živjeli. Ovdje je bio precizniji jer na području sjeverozapadnog Meksika i jugozapada SAD-a i dan danas žive. Po popisu stanovništva iz 2010. ukupno ima 25486 Yaquija, od toga 14162 u Mexicu i 11324 u SAD-u.
- Prva borba Texa bez vatrenog oružja protiv životinje i to ogromne pume. Dosada se borio protiv crnog orangutana u epizodi "Satania", samo tamo su ga on i Carson izrešetali mecima iz revolvera.
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u ožujku i travnju 1951.


Kratki sadržaj:
Tex i Tiger Jack u gorju Gila nabasaju na pleme Yaqui Indijanaca, koje još prakticira žrtvovanja. Tex odlučuje žrtvovanjima stati na kraj, a posljedice su katastrofalne.


Komentar:
Ova avantura se direktno nastavlja na prethodnu, pa vidimo da se Tex najprije oporavlja od ranavanja u prethodnoj epizodi.

Riječ je o jednoj kratkoj, banalnoj i naivnoj priči s ogromnim brojem klišeja i predrasuda, u kojoj su Indijanci prikazani kao glupi, naivni i praznovjerni divljaci. Tex se, standardno bjelački, postavlja kao spasitelj, a epilog svega je da su njegova djela uzrokovala smrt više Indijanaca kojima je želio pomoći, nego bi njihov okrutni vrač prinio žrtava u nekoliko godina. Nadmen kao i inače, ovaj put nije poslušao savjet Tiger Jacka da se ne miješaju u plemenske običaje.
Kad postavimo priču kao moralni poraz Texa, onda i nije loš ukupan dojam.
Unatoč navedenim manama, moram priznati da sam uživao u ovoj ni na trenutak dosadnoj priči. Čak bih joj mogao prišiti epitet "uzbudljiva"!

Galep marljivo štanca po tadašnjem standardu, a ova pričica čak ima ne baš uspjelu naslovnicu u regularnoj seriji (SR 9, iako naslov na njoj ne odgovara ovoj, već slijedećoj epizodi), dok kod Klasik izdanja naslovnice nema.

(priča: 2, scenarij: 4, crtež: 6, naslovnica: 3) - 39%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#27 Posted : 5. siječnja 2020. 20:00:00(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska


Pustolovina na Rio Grandeu
(SAKL 11c/12a, LIBKB 5c, SR 9c, ZS 43) 32+32=64 str.
- osamnaesta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Mario Uggeri
Naslovnice: Aurellio Galleppini

Zanimljivosti: Sherlock
- Nakon dužeg vremenskog razdoblja, Tex ponovno posjećuje El Paso, grad koji je bio poprište događanja u ranijim epizodama serijala.
- Tex ulijeće u salun na konju!
- Tiger Jack i dalje puši, ovaj put indijansku lulu.
- Prvi put u serijalu da je službeni crtač netko drugi umjesto Galepa. Čast je pripala Mariu Uggeriju, koji je inače bio zadužen za tuš u tim ranim epizodama.
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u travnju i svibnju 1951.

Kratki sadržaj:
Nakon što su (u prošloj epizodi) zavili u crno pleme miroljubivih Indijanaca, Tex i Tiger Jack odlučuju posjetiti El Paso. Po starom običaju, Texu je ubrzo cijeli grad za vratom, a to je tek početak nevolja za stanovnike tog slavnog grada na samoj granici s Meksikom.

Komentar:
Baš kad pomisliš da je dosegnut maksimum broja Texovih protivnika u jednoj epizodi, dođe priča u kojoj je taj broj ponovno nadmašen. Tex ovdje ide sam protiv doslovno cijelog ne baš malog grada. Čudesno!
Srećom pa Carsonovi rendžeri imaju tajnu tehnologiju kojom se mogu (nakon telegrafskog poziva u pomoć) u kratkom vremenu pojaviti bilo gdje na ogromnom prostoru Teksasa, Novog Meksika, Arizone ili Colorada. Čudesno na kvadrat!
S obzirom na te dvije činjenice, sve druge manje nelogičnosti su nebitne.

Konačne žrtve Texovih revolvera prikazane u stripu:
- 13 mrtvih uključujući šerifa
- 3 ranjena od kojih dvoje s popucane obje šake

S obzirom na količinu pucnjave, iznenađujuće malo žrtava.

Po pitanju crteža ugodno je vidjeti promjenu, čak i kada je ta promjena na gore. Uggerijev crtež je krut s lošom dinamikom kod pokreta likova, ali nije sve loše. Za razliku od Galepa, vidljiv je moderniji pristup s većim vinjetama i zanimljivim krupnim planovima, odnosno dosta pasica sa samo jednom vinjetom, što je prava rijetkost kod Galepa koji skoro stalno prakticira tri male vinjete u jednoj pasici i onda ih se još nabije tekstom. Stoga je ovaj moderniji pristup pravo osvježenje. Upravo zbog takvog crteža epizoda se čita s lakoćom i nije ni malo dosadna. Stoga ide ocjena više za crtež.

Regularna serija nema naslovnicu koja pripada ovoj epizodi. Iako naslov broja 9 odgovara ovoj priči, scena je iz prethodne epizode. Na poleđini Strip Agent Klasik broja 11 je naslovnica u punom formatu koja prikazuje scenu iz stripa. U drugom talijanskom reprintu bila je naslovnica koja prikazuje najjaču scenu u priči - uletanje Texa na konju u salun. Nažalost, ta naslovnica nije upotrebljena u najnovijem reprintu - Klasiku kojeg objavljuje Strip Agent kod nas.

(priča: 4, scenarij: 3, crtež: 6, naslovnica: 5) - 44%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#28 Posted : 10. siječnja 2020. 7:09:59(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska



Klopka
(SAKL 12b/13, LIBKB 6a, SR 10/11a, LMS 59/60) 96+128=224 str.
- devetnaesta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini


Zanimljivosti: Sherlock
- Ponovno je prošlo duže vremensko razdoblje u odnosu na prethodnu epizodu.
- Tex još jednom postaje rendžer, a Carson mu vraća njegovu staru značku s brojem 3.
- Glavnina epizode se odvija u Kanadi, u vremenskom periodu od nekoliko mjeseci i na ogromnom zemljopisnom rasponu. Ispada da to obuhvaća dijelove današnjih država Saskatchewan, Manitoba, Alberta i British Columbia. Jedan dio priče se odvija u Winnipegu, najvećem i glavnom gradu Manitobe, a završni epilog i prolog slijedeće epizode u mjestu Revelstoke, British Columbia.
- Prvo pojavljivanje Texova sina, Kita ili Malog Sokola.
- Prvo pojavljivanje Jima Brendona, ovdje narednika kanadske konjičke policije.
- Prvo pojavljivanje meleza Gros Jeana.
- Uz velik broj spomenutih, a stripoljupcima općepoznatih indijanskih plemena, posebno se ističu Indijanci Saks (negativci) i Dakote (pozitivci).
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu od svibnja do listopada 1951.


Kratki sadržaj:
Carson dolazi u selo Navaja da izvijesti Texa da je ubijen njegov poznanik i rendžer Arkansas Joe, a u biti glavni mu je cilj da nagovori Texa da se vrati u rendžere i krene tragom trojice ubojica koji su pobjegli u Kanadu. Ta ideja je došla od Mister Marshalla koji smatra da je Tex jedini sposoban za taj zadatak.

Komentar:
Nakon što je bio jedan u glavnih kotačića u rušenju meksičke vlade, Tex ovdje sudjeluje u gušenju pobune kanadskih Indijanaca. Velik vremenski raspon zbivanja i ogromno područje na kojem se radnja odvija su glavna obilježja ove epizode koju je jasno podijeljena na četiri cjeline, a poslužila je i kao "odskočna daska" i za slijedeću epizodu - nastavku avantura u Kanadi.

Te četiri cjeline bi bile:
1. dolazak Texa u Kanadu i napad na tvrđavu,
2. okršaj u Winnipegu,
3. okršaj u indijanskom selu,
4. otmica Malog Sokola i završni okršaj.

Kad se povuče paralela s ovom pričom, jugozapadni dio SAD-a (gdje se radnja serijala inače odvija) je prava mikroregija, unatoč činjenici da su to isto ogromna prostranstva.
Naivnosti u scenariju ima, ali ne može se poreći zanimljivost, ali po meni je Gian Luigi išao preopširno i nije bilo potrebe za epskom dimenzijom. Ovako je Tex ponovno taj stranac - junak koji praktički sam rješava probleme cijele ogromne države, slično kao u sagi sa meksičkom revolucijom. Zar nije dovoljno što ispada da samo on može ono u čemu nije uspjela cijela rendžerska organizacija i što je nakon nekoliko minuta preuzeo kompletnu organizaciju obrane tvrđave kanadske konjičke policije pred nadirućom vojskom Indijanaca?

Drugi problem je potpuno suluda, nepotrebna, pa čak i nemoguća otmica Texova sina koji se nalazio na drugom kraju ogromnog (opet taj pridjev) kontinenta i to sve da bi prisilili Texa da igra njihovu igru. Koja razina idiotizma! Kategorija ideje dvojca iz filma "Glup i gluplji" koja je dva tupana također odvela na drugi kraj istog kontinenta. Tko je pogledao film, razumjet će!
Ipak, dva nova zanimljiva lika koji će postati Texovi prijatelji, kao i česti gosti u serijalu i prva pojava Texova sina popravljaju ukupan dojam i svrstavaju ovu epizodu u kultne - po tom kriteriju potpuno zasluženo.

Galep je solidno dočarao ovu priču prebogatu događajima i raznovrsnim mjestima radnje. Uz neospornu brzinu crtanja, dokazao je da talenta ima puno više nego je u ranijim radovima na serijalu pokazivao.

Ovoj epizodi pripadaju naslovnice regularnih brojeva 10 i 11, a Klasik izdanje sadrži čak pet naslovnica (dvije su na poleđinama hrvatskog izdanja) originalno objavljenih u seriji Albo d'oro (drugi reprint iz 1954.). Zanimljivo da naslovnica Strip Agent Klasik broja 14 pripada ovoj priči iako ova epizoda završava na kraju broja 13, a s brojem 14 počinje nova avantura u Kanadi. Nije krivnja Strip Agenta, već su Talijani tako posložili. Druga zanimljivost Strip Agent Klasik izdanja je da na poleđini broja 12 nije naslovnica preko cijele stranice što je prvi put do sada. Villina naslovnica u Libellusovom izdanju temom se odnosi na slijedeću epizodu, a od svih naslovnica najefektnija mi je ona broja 11 regularne serije. Na njoj je medaljon kojeg nema u priči, ali može simbolizirati "wampum" kojeg je poglavica Navaja dao Texu kao znak mira i raspoznavanja.

(priča: 6, scenarij: 6, crtež: 8, naslovnice: 8) - 69%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#29 Posted : 12. siječnja 2020. 8:24:56(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska



Banda medvjeda
(SAKL 14, LIBKB 6b, SR 11b/12a, LMS 62) 128 str.
- dvadeseta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Claudio Villa / Aurelio Galleppini

Zanimljivosti: Sherlock
- Ova epizoda se direktno nastavlja na prethodnu.
- Radnja se također odvija u Kanadi, na području teritorija Yukon (koji graniči s Aljaskom), a najvećim dijelom u gradu Dawsonu. Sama završnica priče se odvija u Juneauu, glavnom gradu Aljaske (SAD) kao i na brodu koji prometuje između Juneaua i Vancouvera.
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u 10., 11. i 12. mjesecu 1951. godine.

Kratki sadržaj:
Ostavivši ranjenog narednika Brendona da se oporavi od ranjavanja iz prethodne epizode, Tex i Gros-Jean se odazovu na pismo u kojem zapovjedništvo kanadske policije traži pomoć na dalekom sjeveru Kanade. Dolaskom u grad Dawson, saznaju da kraj teroriziraju tajanstveni pljačkaši iza kojih ostaju samo medvjeđi tragovi u snijegu. E, pa odzvonilo je i njima i tragovima!

Komentar:
Nakon što je, u prethodnoj epizodi, narednik Brendon spasio Texovom sinu život tako što se ispriječio i primio metak namijenjen njemu, Tex se osjeća dužnim, pa bez razmišljanja prihvaća zamolbu zapovjedništva kanadske policije za pomoć u rješavanju krizne situacije na dalekom sjeverozapadu Kanade. Samo što zapovjedništvo ne zna da je narednik Brandon ranjen, pa Tex mora krenuti sam u nepoznate krajeve. Srećom pa je tu još jedan časni i odani lik: Gros-Jean, koji se bez pitanja pridružuje Texu kao vodič i vrijedan saveznik na toj misiji.

Sve ovo je bio svojevrsni prolog u prethodnoj priči, a na prvoj vinjeti ove zatječemo Texa i Gros-Jeana na saonicama. To bi značilo da su konje ostavili u Edmontonu, a to mi je ujedno i jedina nelogičnost ove uzbudljive kriminalističke avanture na snijegu i ledu.
Naime, na kraju priče saznajemo da Dinamit - Texov konj ga čeka u Vancouveru, što je ogromna udaljenost od mjesta na kojem ga je ostavio. Nije objašnjeno tko, kako i zašto je Texova konja prebacio u Vancouver jer ni sam Tex nije mogao znati, pa čak niti pretpostaviti da će se s zadatka vratiti brodom u taj poznati kanadski grad.
Nema standardnih naivnosti tipičnih za ovaj početni period, a priča je zanimljiva, scenaristički dobro posložena i nimalo dosadna. Suvišni tekst je sveden na minimum, pa se i lako čita.

Galep je odlično dočarao ledena prostranstva Kanade. Kronološki gledajući vidljiv je ogroman napredak u detaljima u ove zadnje dvije kanadske epizode.
Villina naslovnica u Libellusovom izdanju je jedina koja stvarno pripada ovoj epizodi. Sve Galepove nemaju nikakve veze s ovom epizodom. U Strip Agent Klasik izdanju ova epizoda je od prve do zadnje stranice broja 14, a naslovnica tog broja odgovara radnji priče koja je završila u prethodnom broju, dok je na poleđini jedna tipična scena u pustinji (bez snijega i leda), a ta naslovnica je originalno pripadala 8. broju redovne serije. To nije krivnja Strip Agenta već su te naslovnice preuzete iz talijanskog Classic izdanja. Dnevnik ne ni treba komentirati.

(priča: 7, scenarij: 7, crtež: 8, naslovnice: 6) - 72%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#30 Posted : 25. veljače 2020. 8:01:46(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska




Vatreno krštenje Kita Willera
(SAKL 15/16, LIBKB 7a, SR 12b/13a, LMS 65/66) 256 str.
- dvadeset i prva Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini / Caludio Villa

Zanimljivosti: Sherlock
- Radnja epizode se odvija u središnjem dijelu Arizone, a više-manje sva mjesta spomenuta u priči su vjerodostojna stvarnom stanju, što je za svaku pohvalu.
- Na tri mjesta u novom Strip Agent Klasik broju 15 upisivač je krivo upisao Kit Teller (čak i naslov poglavlja u stripu nosi ime "Vatreno krštenje Kita Tellera") umjesto Kit Willer što samo dokazuje povećanje popularnosti Tellerovog serijala u zadnje vrijeme. ;-)
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu od siječnja do lipnja 1952. godine

Kratki sadržaj:
Kit Carson traži Texovu pomoć u otkrivanju tko stoji iza napada i sabotaža na izgradnji pruge kroz Arizonu.

Komentar:
Ponovno je prošlo dosta vremena od prethodne epizode, s tim da je ovdje u pitanju najveći vremenski raspon u serijalu od nekih desetak godina. Texov sin - Kit Willer je već momčina i glavni junak ove priče. Drugi Kit - Carson je potpuno posijedio i dobio izgled na koji smo svi navikli.
Moram priznati da sam impresioniran vjerodstojnim geografskim mjestima događaja, kao i pažljivim scenarističkim objašnjenjima možebitnih nelogičnosti. Tu je vidljiv veliki korak unaprijed u odnosu na prethodne brojeve. Nadalje, kao što sam već napomenuo, stalna ekipa u serijalu već dobiva svoje prepoznatljive konture.

Priča se vrti oko Kita Willera (ne Tellera) kojeg scenarist prikazuje sposobnijim od samog Texa, što ide toliko daleko da sve bitno u priči odrađuje Kit, a usput spasi život ocu nekoliko puta. To je ujedno i ogromna mana ove, inače zanimljive i napete epizode. Pretpostavljam da je stari Bonelli od Kita htio stvoriti novog dječaka - junaka u vidu tadašnje ogromne popularnosti i prave poplave sličnih serijala.

Crtež solidan sa nekoliko zanimljivih vinjeta i odlično nadopunjen adekvatnim kolorom. Možda Carson nije trebao postati odmah potpuno sijed s obzirom na izgled u ranijim brojevima, a pogotovo što su mu na naslovnici Klasik broja 15 kosa i brkovi potpuno smeđi. U Klasik izdanju ovoj epizodi pripadaju četiri naslovnice, od kojih su kod nas dvije na poleđini izdanja u punom formatu. Lijepo!

Ono što kvari dojam Strip-Agentovog izdanja je nevjerojatan prijevod broja 16 (Udara El Dorado Confused). Definitivno ulazi u skupinu najgorih Ludens i SA naslova, a tamo je konkurencija strašna! Doh
Libellusovo izdanje krasi Villina statična, ali i idilična naslovnica, dok u regularnoj seriji ovoj epizodi pripadaju dvije. Prva od te dvije (ona od SR 12) je i uvjerljivo najbolja naslovnica koja pripada ovoj priči.

(priča: 8, scenarij: 6, crtež: 7, naslovnice: 8) - 71%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#31 Posted : 9. travnja 2020. 6:44:23(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska


Drama u Pecos Cityju
(SAKL 17, LIBKB 7b, SR 13b/14a, LMS 30) 117 str. i jedna pasica
- dvadeset i druga Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini

Zanimljivosti: Sherlock
- Radnja priče se odvija u Teksasu, gradu Pecos Cityju i okolici, a razlog što su otac i sin tako daleko od Arizone je njihov "turistički" put po Teksasu sve do Lareda, pa su se usput koji dan zabavili u Pecosu.
- Tex postaje šerif drugi put u serijalu, ovaj put šerif Pecos Cityja. Prvi put je bio šerif Devil`s Holea u trinaestoj avanturi: Zadatak u Devil`s Holeu.
- Kit Willer nosi bordo suknju i odaziva se na ime Milly!
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu od lipnja do rujna 1952.

Kratki sadržaj:
Tex i Kit na putu prema Laredu naiđu na ubijenog šerifa Pecos Cityja. Odmah je jasno da neće napustiti grad dok ne otkriju i pokopaju sve negativce.

Komentar:
Jedna klasična vestern priča s ogromnim brojem klišeja. Srećom pa barem nije dosadna, a i negativci su solidno razrađeni. Tu bih posebno istaknuo hladnokrvnog suca Vermonta, čiji vatreni kraj ipak pokazuje da je u pitanju samo maska koja prikriva pravo unutarnje stanje stvari. To je prvi put da tata Bonelli ubacuje malo i psihičkih elemenata između većinom besmislenih revolveraških obračuna. Ti nesretni obračuni su i najveća mana ove priče. Dok je u onim jedva čitljivim početnim epizodama Gian Luigi još i pazio na takve detalje, ovdje imamo čak pet situacija da netko nekome izbije revolver iz ruke ne nanijevši mu nikakve ozlijede. Zar nije dovoljno nevjerojatno pogoditi čovjeka u ruku s nekoliko metara? U već spomenutim početnim epizodama Tex bi smrskao ruku onome koga bi tako pogodio, što je realno stanje stvari ako se uzme da je netko sposoban pogoditi nečiju šaku brzopoteznim pucanjem iz revolvera. Znam da nema smisla uzimati to za manu u ovom serijalu i da je to kao da uzmem lijane kao manu u Zagoru, ali eto - takav sam.

Kao što sam već spomenuo, nije dosadna priča, a od gomile bezličnih likova odskače komični pijanac Tim Pivo koji je prepoznao Texa i upropastio njegov pokušaj da skrije svoj pravi identitet. Kako serijal odmiče, Texovo skrivanje identiteta ili lažno predstavljanje je sve rjeđa i manje moguća opcija, što scenarist i ovdje demonstrira, pa je i po tom pitanju ovo raritetna epizoda, kao i po činjenici da Tex postaje šerif, drugi put u serijalu. Za razliku od prvog puta kada se u Devil`s Holeu samoproglasio šerifom, ovdje je izabran na regularnim izborima. A krenuo je samo sinu pokazati Teksas i još malo svratiti do Meksika!

Odličan kolor i ovdje popravlja dojam Galepovog crteža, na kojeg i nemam nekih zamjerki. S obzirom da skoro u potpunosti sam crta cijeli serijal, to je više nego odličan posao. Ipak, ne može više od osmice. Naslovnica jedna jedina, ona u novoobjavljenom Strip-Agent klasik izdanju. Onu Dnevnikovu ne treba ni spominjati, jer i ne pripada ovom serijalu.

(priča: 5, scenarij: 5, crtež: 8, naslovnica: 5) - 59%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#32 Posted : 7. svibnja 2020. 6:23:13(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska



Znak pantere
(SAKL 17b/18a, LIBKB 8a, SR 14b, ZS 84) 75 str.
- dvadeset i treća Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini / Caludio Villa


Zanimljivosti: Sherlock
- Priča je originalno izašla u striscia formatu u 09. i 10. mjesecu 1952.
- Dnevnik je ovu epizodu objavio 1972. godine kao drugu priču u ZS 84. Prvih 64 str. je drugi dio Kit Tellerove prve epizode, a iako naslov odgovara Texovoj epizodi, naslovnica ne pripada niti jednom od ova dva junaka.
- Radnja priče se odvija na planinama jugozapada Teksasa, između Fort Stocktona i pograničnog grada Presidio na Rio Grandeu (Rio Bravo).


Kratki sadržaj:
Nakon što su u prošloj epizodi riješili neke problemčiće u Pecosu, otac i sin Willer ne odustaju od svog turističkog posjeta Meksiku. Tex, kao pravi vodič, vodi Kita navodno pustim dijelovima planina na jugozapadu Teksasa, iako ih poglavica plemena Comanchea upozorava da ne idu tim putem jer su mnogobrojni nestali, a neki nađeni raskomadani.


Komentar:
Neću sada kazati da su prethodne epizode bila nekakva visokoumna djela, ali ipak očekujem da se u pričama barem ne vrijeđa inteligencija čitatelja.
Mislim, Tex kao serijal i ne puca visoko po tim pitanjima, već se puca na efektnost, zabavu i atraktivnost bez nekih životnih poruka i pouka.
Unatoč tome, ipak očekujem barem neku nategnutu scenarističku logiku. E, pa ovdje toga nema. Scene (koje su same po sebi uzbudljive) se redaju, a scenarij, odnosno poveznice između scena su totalna lakrdija. Neću davati primjere zbog neizbježnih spoliera, ali baš sam razočaran.
Pa one baš početne epizode su po tom pitanju za ovu viša matematika. Očajan, odnosno nemaran upis i prijevod u Strip Agent Klasik izdanju dodatno pogoršavaju ukupan dojam, ali ovako nešto nije bolje ni zaslužilo.
Galep standardno solidan, a i boja lijepo popravlja praznine u crtežu, ali uzalud.
Dvije naslovnice Klasik edicije pripadaju ovoj epizodi. Prva (u punom formatu) krasi pozadinu broja 17, a druga je ujedno i naslovna broja 18. Villina naslovnica Libellusove osme knjige također pripada ovoj epizodi.
U regularnoj talijanskoj seriji, ovoj priči bi trebala pripadati naslovnica broja 14, ali to je kopirana Galepova naslovnica broja 32 serie d'oro (drugi reprint Texovih epizoda / regularna serija je tek peti reprint) iz 1953., a naslovnica originalno pripada epizodi: Opasna tajna (Meksikanka Lupe).
U biti, naslovnica prikazuje scenu s Yaqui Indijancima iz te epizode, dok su ovdje Comanchei.

(priča: 4, scenarij: 1, crtež: 7, naslovnice: 6) - 42%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#33 Posted : 15. svibnja 2020. 21:41:19(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska


Kruna sa sedam smaragda
(SAKL 18b, LIBKB 8b, SR 15a, LMS 37a) 53 str.
- dvadeset i četvrta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini


Zanimljivosti: Sherlock
- Dnevnik je ovu priču objavio zajedno sa sljedećom epizodom imena "Tajanstveno brdo".
- Uz očiglednu napomenu da lutanje Meksikom traje već neko vrijeme, prava radnja epizode započinje u meksičkom gradiću (najvjerojatnije je riječ o pograničnom gradu Piedras Negras jer ga Tex spominje na početku, iako krivo naglašava da od njega do Lareda ima dva dana putovanja, a manje od 200 km udaljenosti, što se i kasnije u priči potvrđuje kada tu udaljenost prevale za pola dana), a potjera naše junake vodi u Teksas gdje posjećuju redom: Laredo, Crystal City i San Antonio.
- 70. str. SAGK 18: Svećenik kaže da im je krunu donio osobno general Porfirio Diaz, ratni junak, a kasnije predsjednik koji je vladao kao diktator i čija diktatura je bila inicijalni uzrok Meksičke revolucije iz 1910. god. Umro je 1915. u egzilu u Parizu.
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u listopadu i studenom 1952.


Kratki sadržaj:
Dolaskom u jedan meksički gradić, Tex i Kit svjedoče panici i bijesu lokalnog stanovništva nakon što su četiri Amerikanca ukrala vrijednu kruna Gospe od Sierre iz crkve. Zarobivši jednog od razbojnika, Tex saznaje tko su preostala trojica i kuda su otišli. Obećavši vratiti krunu, on i Kit kreću tragom razbojnika.


Komentar:
Nastavlja se saga s turističkim razgledavanjem Teksasa i Meksika. Otac i sin Willer su konačno stigli u Meksiko, a gdje su oni, tu su i nevolje.
Jedna pitka i zanimljiva epizoda na jako malom broju stranica. S obzirom na mogućnosti koje je pružala, bez problema se moglo tu ići na puno opširniju razradu, ali i ovako je to više nego solidno, pogotovo kad se ima na umu katastrofalnu epizodu koja prethodi ovoj. Za razliku od te, ovdje nema scenarističkih nebuloza, već priča teče jednostavno i logično.
Jednostavan koncept, jednostavan zadatak, jednostavni razlozi i jednostavan način razrješenja problema daju odličan i zanimljiv ukupan rezultat. Nema tu idiotskih obračuna jedan na sto i desetak izbijanja revolvera iz ruku protivnika u međusobnim obračunima. Ovdje se puca, ali i ništa ne pogađa, što je puno realnije.
Negativci su normalni, bez suludih ideja unaprijed osuđenih na propast. Njihov modus operandi je jedini koji je moguć s obzirom na okolnosti, a to je dijeljenje plijena i svaki na svoju stranu.

Crtež savršeno odgovara jednostavnoj i pitkoj priči sa samo jednom zamjerkom, a to je ponovno predimenzionirana zmija otrovnica. Ovaj put ima i zanimljivih kadrova u kojima se očituje pokušaj originalnijeg, dinamičnijeg prikaza akcijskih scena. Ukratko, manje didaskalija, a više priče crtežom - konačno!
Naslovnica koja odgovara ovoj epizodi nalazi se na poleđini broja 18 SA Klasik izdanja i odlično izgleda u punom formatu.

(priča: 8, scenarij: 8, crtež: 8, naslovnica: 8) - 80%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#34 Posted : 10. srpnja 2020. 19:55:38(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska




Tajanstveno brdo
(SAKL 18c/19a, LIBKB 8c, SR 15b, LMS 37b) 11+64=75 str.
- dvadeset i peta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini

Zanimljivosti: Sherlock
- Dnevnik je ovu priču objavio zajedno sa prethodnom epizodom "Kruna sa sedam smaragda", a iskoristio je naslovnicu broja 14 regularne serije koja bi trebala pripadati kronološki gledano 23. Texovoj epizodi: "Znak pantere". Naslovnica pak originalno pripada 14. epizodi: Opasna tajna (Meksikanka Lupe), odnosno broju 32 Serie D'Oro. Zanimljivo da ta naslovnica idealno odgovara za sve tri priče za koje je korištena, što dokazuje učestalost korištenja istih tema na samim počecima serijala.
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u studenom i prosincu 1952.

Kratki sadržaj:
Vraćajući se s turističkog putovanja po pograničnom području Teksasa i Meksika (nekoliko mjeseci nakon prethodne epizode), Tex i Kit odluče istražiti tajanstveno brdo koje izgleda kao ugasli vulkan s neprijelaznim rubovima kratera. Na to su ih ponukali zvukovi koji su se čuli i dim koji se uzdizao unutar naizgled nepristupačnog unutrašnjeg dijela tog brda. Znatiželja se još jednom pokazala pogubnom, pa Kit biva otet od strane tajanstvenih žitelja, s namjerom da ga žrtvuju svojim bogovima. Tex je još jednom sam protiv svih i u utrci s vremenom.

Komentar:
Uh, ovo je jedna ekstremno loša epizoda koja vrijeđa svaku logiku kod čitatelja. Mislim da je ovo i najgora priča u konkurenciji ovih početnih bisera. Ipak, moram još jednom naglasiti da nije ovaj početni period Texa toliko loš koliko je na zlu glasu. Ima tu dosta toga zanimljivog za probrati, pogotovo kada se uzme u obzir povijesni kontekst stvaranja (ipak) najbitnijeg Bonelli junaka.
Gian Luigi je ovdje svašta nadrobio, kao i inače kada bi pustio mašti na volju. Uz zanimljivo mjesto radnje, imamo izgubljeno (za Srednju Ameriku tipično), stoljećima izolirano indijansko pleme ovisno o žrtvovanjima, s tim da oni još i drže drugo indijansko pleme podčinjeno - kao svojevrsne robove. Scenaristička rješenja su (blago rečeno) smiješna, likovi nadrealni, Tex jedini sposoban i pametan...

Na crtež nemam nekih zamjerki. Galep je sve Gian Luigijeve zamisli vjerno prikazao. U zanimljivostima sam već spomenuo Dnevnikovu naslovnicu, dok je originalna (ona od broja 15 regularne serije) zanimljiva i upečatljiva, ali nema baš nikakve veze a radnjom. Čak se slobodno može ustvrditi da Dnevnikova (kriva) puno bolje odgovara temi, što je dovoljan pokazatelj neozbiljnosti kod izdavanja početnih Texovih priča u Bonelli formatu. Naslovnica broja 19 Strip Agent izdanja, na kojoj je Kit prilično moderno obučen (gledano iz današnje perspektive) je i jedina koja u potpunosti odgovara ovoj nesreći od epizode.

(priča: 1, scenarij: 2, crtež: 8, naslovnice: 7) - 40%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#35 Posted : 19. kolovoza 2020. 21:50:34(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska




Avantura u Utahu
(SAKL 19b/20a, LIBKB 9a, SR 15c/16a, LMS 70/71), 64+107=171 str.
- dvadeset i šesta Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini

Zanimljivosti: Sherlock
- Smrt Crvene Strijele - poglavice Navaja, oca Texove Lilith i Kitovog djeda.
- Tex postaje poglavica Navaja.
- Radnja se odvija u na granici države Utah, mjestu imena Adairville. Pretraživajući po netu našao sam samo podatak da je riječ o današnjem "ghost townu". Još se spominju rijeka Kanab i Cedar City, koji bi mogli biti na pravom mjestu za potrebe priče.
- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu od siječnja do svibnja 1953.
- Izgleda da je Galepu na tušu ovdje pomagao Pietro Gamba (neakreditiran), rođak velikana Francesca Gambe koji je istom i pomagao na njegovom Malom Rendžeru.


Kratki sadržaj:
Kit Carson pismom zamoli Texa da ode na jedan ranč u pograničnom dijelu Utaha i ispita situaciju. U pitanju je ranč njegovog bivšeg suborca, koji je umro u čudnim okolnostima i sada njegova supruga vodi imanje, a aligatori vrebaju sa svih strana. Tex prihvaća unatoč činjenici da je Crvena Strijela (poglavica Navaja i njegov punac) na umoru.


Komentar:
Još jedna kultna epizoda u kojoj je Gian Luigi finalizirao standardne postavke najdugovječnijeg Bonelli serijala, odnosno Tex postaje poglavica Navaja nakon što stari poglavica i otac njegove pokojne Lilith umre.
Ne može se reći da je epizoda dosadna ili prenaivna. Upravo suprotno, većinom je radnja tečna, a nema ni pretjeranog vrijeđanja logike čitatelja. Kažem da nema pretjeranog, ne da nema gluposti u scenariju, pa tako, uz standardno Texovo hvalisanje sposobnostima i prenemaganje, zanimljivo je da nam scenarist želi prikazati Navaje kao iznimno bogato, sposobno i prosvjećeno pleme koje bez pogovora prihvati rasipnog bijelog poglavicu - koji odmah daruje nekoliko tisuća grla njihove stoke!!? bez ikakvih upitnika! Uz taj čudesan detalj nađe se još ponešto nelogičnih scena, ali to bih prvenstveno stavio Galepu na dušu.

Za primjer bih stavio scenu:

Obratite pozornost na vrata i ruku revolveraša koji puca na Texa. Naime, Tex ga je ranije ranio u desnu šaku, stoga puca lijevom, kako je naglašeno u didaskalijama prije prve vinjete. Nakon toga u originalu je uslijedio prijelaz na novi "striscia" broj, pa je Galep zaboravio na taj detalj. Uz to je (na slijedećoj stranici) taj revolveraš zalupio nogom vrata iako je očigledno da su vrata otvorena prema naprijed! Doh

Sama završnica dosta kvari ukupan dojam. Nije mi nikako jasan razlog ovako naprasnog i zbrzanog završetka. Moglo se to produžiti na još jedan striscia broj, pa lijepo sve "na tanane" završiti. Nije to prvi ovakav slučaj u ovim ranim Texovima!
Ponovno se dogodio i slučaj da Tex pokuša glumiti nekog "Johna Smitha", ali ga prepoznaju. Kao što sam već ranije naglasio, kako serijal odmiče Texova slava raste, pa je sve manje šanse da ne bude prepoznat u kratkom roku. Ovdje ga prepoznaju čak dvojica - kuhar Kinez i glavni negativac.
Taj glavni negativac je gospodin Brawley, a riječ je o tipičnom seoskom agi koji terorizira cijeli kraj. Čisto negativan lik, baš kao i njegovi pomoćnici. Tu se Bonelli nije opterećivao nijansama, pa imamo samo crnu i bijelu!

Šerif, iako postavljen od strane tog "društveno korisnog biznismena" (da se poslužim hrvatskim rječnikom), je začuđujuće častan i pošten lik. To me i najviše začudilo u ovoj priči. Ne znam samo što se desilo s kaubojima s ranča OB kojima je nadzornik Martin (Brawleyeva desna ruka) obećao da će ih osloboditi iz zatvora do jutra? Tata Bonelli je u žurbi na njih sigurno zaboravio!

Po pitanju crteža ništa nova. Standardna priča tog razdoblja, ali s već spomenutim greškama koje moram uzeti za ozbiljnu manu. Od naslovnica najbolja mi je ona iz regularne serije, odnosno broja 16, koja i krasi LMS 71. Naslovnica broja 70 LMS izdanja je također solidna, iako ne znam od kuda ju je Dnevnik izvukao. U SA Klasik izdanju dvije naslovnice pripadaju ovoj epizodi. Prva je na poleđini broja 19, a druga je naslovna broja 20. Libellus je na svoju stavio naslov ove priče, ali scena nije odgovarajuća. Vjerojatno pripada sljedećoj epizodi.

(priča: 5, scenarij: 5, crtež: 6 , naslovnice: 7) - 55%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Spock
#36 Posted : 24. rujna 2020. 4:31:13(UTC)
Rank: Često prisutan

Joined: 20.10.2018.(UTC)
Posts: 303
Location: Makarska




Zagonetka morskog konjića
(SAKL 20b-22a, LIBKB 9b, SR 16b/17a, LMS 72/73), 21+128+23=172 str.
- dvadeset i sedma Texova epizoda

Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Aurelio Galleppini + Pietro Gamba & Lino Jeva
Naslovnice: Aurelio Galleppini


Zanimljivosti: Sherlock
- Na početku ove avanture vidimo da je Kit Carson prebačen u birokratsku ulogu postavši major rendžera, dok je Mr. Marshall smijenjen i umjesto njega imamo novoga zapovjednika rendžera: Jamesa Hovendala.
- Carson, osim uniforme, nosi kockastu košulju, umjesto svoje uobičajene kožne košulje s resicama koju će nastaviti nositi u sljedećoj avanturi.
- Prema riječima samog Galepa, s obzirom na osobine, negativka Dona Manuela bila bi Tea Bertasi Bonelli bivša supruga G.L., majka Sergia i, u to vrijeme, šefica izdavačke kuće tada poznate kao Audace.
- Tuš za Galepov crtež u ovoj avanturi uglavnom je odradio Pietro Gamba, a u završnom dijelu, Lino Jeva, obojica nekreditirani.
- Ova avantura nema pravi završetak, već odmah počinje sljedeća epizoda "Šakali iz Kanzasa".
- Najveća nelogičnost u priči se odnosi na otkrivenje koje je na samrti izrekla lijepa Manuela koja je, kako bi ostvarila svoj plan, mislila iskoristiti sukobe između Sjevera i Juga, koji su trebali eskalirati u građanski rat. Taj kontekst, koji će biti pozadina narednih Texovih avantura je u suprotnosti s pripovijedanjem o Teksovoj prošlosti i njegovim sudjelovanjem u Građanskom ratu iz epizode SR 113-115: Kad top zagrmi i koji se nakon te epizode smatra službenom verzijom.
- Rendžeri su prikazani kao regularna američka vojska sa sjedištem u Santa Feu (Novi Meksiko), što je daleko od prave istine, jer u tom vremenskom razdoblju vjerojatno nisu imali čak ni zvijezde kao znak raspoznavanja, tako da je puno bliže stvarnoj situaciji postavka iz ranijih epizoda u kojima su Tex, Carson i ostali malobrojni rendžeri u civilu.
- Ova epizoda je originalno izlazila od svibnja do rujna 1953. u striscia seriji, dok u Bonelli formatu izlazi u rujnu i listopadu 1961. godine.


Kratki sadržaj:
Kit Carson poziva Texa u sjedište rendžera u Santa Feu, gdje traži njegovu pomoć u istrazi čudnih i naizgled povezanih pljački u Novom Meksiku.


Komentar:
Da nije nelogičnosti spomenutih u zanimljivostima, napisao bih da je ovo još jedna kultna priča u kojoj prvi put imamo na zadatku Carsona u civilu zajedno s Texom i Kitom. Gian Luigi ovdje ide širiti priču i jasno postavlja vrijeme radnje pred početak Američkog građanskog rata (1861.-1865.). To se čak i poklapa sa početnim epizodama u kojima Texa vidimo kako sudjeluje u ratu između Meksika i SAD-a (1846.-1848.), budući je Gian Luigi u tri prethodne epizode (SAKL 10b/11a: Banda Daltonovih, SAKL 12b/13: Klopka i SAKL 15/16: Vatreno krštenje Kita Willera) naglašavao da je prošlo 15-20 godina od tih početnih epizoda, što najjasnije možemo vidjeti prema Kitovim godinama.

Sviđa mi se taj pokušaj stavljanja serijala u povijesni kontekst i šteta je što se kasnije išlo u redefiniranje Texovog životnog puta, čime je ova epizoda postala besmislena i nelogična.
Gian Luigi još jednom stavlja ženu kao ključnog negativca, iako ženama ta uloga nikako ne priliči, a pogotovo način djelovanja kakav je opisan u priči, ali ipak je riječ o stripu kojeg je napisao muškarac i koji je (bio) namijenjen mlađoj muškoj publici pedesetih godina prošlog stoljeća.
Sama priča nije nimalo dosadna, iako nerviraju standardno naivna scenaristička rješenja, a ponovno se dosta toga prepričava u didaskalijama. Završni dio priče diže ukupan dojam, posebno zbog uzbudljivog saznanja da je cijela naoko banalna priča s kriminalnom organizacijom uvod u Američki građanski rat.

Galep solidan uz lijepe prikaze glavne negativke. Kao što sam već u zanimljivostima spomenuo, izgleda da je imao i dobar predložak. Regularna serija nema naslovnicu koja pripada ovoj epizodi, dok Klasik serija ima čak četiri. U našem izdanju prva se nalazi na poleđini broja 20, a uz nju tu su naslovnice brojeva 21 i 22, kao i ona na poleđini broja 21. Moram priznati da su mi treća, a pogotovo četvrta odlične, što bi bio i razlog moje bolje ocjene za naslovnice. Libellus izdanje ima Villinu naslovnicu koja odgovara jednoj od početnih scena u priči, a na istoj stranici stripa je i scena koja je Galepu poslužila kao predložak za (već spomenutu) naslovnicu, iskorištenu kao prvu u Klasik izdanju.

(priča: 7, scenarij: 6, crtež: 8, naslovnice: 8) - 71%
Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!
Users browsing this topic
Guest (6)
2 Pages<12
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.

Powered by YAF | YAF © 2003-2010, Yet Another Forum.NET
This page was generated in 0,429 seconds.